محل لوگو

سهم گيلانيان در زبان و ادب فارسي ـ بخش دوم ـ استاد احمد سميعي 22 ص


سهم گيلانيان در زبان و ادب فارسي ـ بخش دوم ـ استاد احمد سميعي 22 ص

نام فایل : سهم گيلانيان در زبان و ادب فارسي ـ بخش دوم ـ استاد احمد سميعي 22 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 26

حجم : 70 کیلوبایت


• سهم گيلانيان در زبان و ادب فارسي ـ بخش دوم ـ استاد احمد سميعي (گيلاني)
۲۲ خرداد ۱۳۸۴
عصر قاجاريه (1344-1210)
▪ ميرزا احمد تنكابني (قرن 13)، حكيمباشي مخصوص فتحعليشاه. رسالة «اسهاليه» را در زمان فتحعليشاه و رسالة « لطلب السؤال » را در زمان محمدشاه قاجار نوشت. همچنين رسالة « برء الساعه » (بيماريهاي اضطراري) رازي را كه شامل 23 باب است، از عربي به فارسي برگردانده و هفت باب بر آن افزود.
▪ ميرزا ابوالقاسم رشتي (1231-1150)، روحاني و اديب. نثري روان و دلنشين و اشعاري نغز دارد كه به حدود پنجهزار بيت فارسي و عربي بالغ ميشود.
▪ مفتی (قرن 13)، شیخ محمدصادق لاهیجی، روحانی و شاعر. در شعر، « مفتی » تخلص میکرد. قطعه و ترجیعبندی مفصل از او در دست است. قطعة مذکور را در وصف آتشسوزی مهیب گیلان (گویا آتشسوزی دوم در 21 صفر 1257) که نیمی از شهر را به کام کشید، سرود.
▪ سيدكاظم رشتي (1259-1212)، پيشواي فرقة شيخيه. بيش از 150 تأليف از او در علوم و معارف اسلامي به يادگار مانده است.
▪ حاجی زینالعابدین سراوانی (1220- در سالهای سلطنت ناصرالدینشاه: 1313-1264). وی « حاجی » تخلص میکرد. از او چکامهای در وصف قحطسالی گیلان بهجا مانده است.
▪ حكيم صبوري رشتي (1262 يا 1313- 1267). شاعري پرمايه و خوشذوق و در شعر به شيوة سهل و ممتنع سعدي مقيد بود. « صبوري » تخلص ميكرد. ديوان او، حاوي اشعار نغز و شيرين است. وي در موسيقي نيز صاحبنظر بود. دیوانش به چاپ رسیده است.
▪ فارغ رشتي (قرن 13 و اوايل 14). شاعری ميهندوست و آزاده معرفی شده است. اشعار او در جواب ايرانياني كه در قفقاز بر ملت ايران طعنه ميزدند، در «نسيم شمال» سيداشرف منتشر ميشد. در « باغ بهشت »، شعر « فوضولي موقوف » او بهنام اشرفالدين حسيني آمده، ولي در ستون ادبيات « نسيم شمال » در «جواب اشعار ملانصرالدين تفليسي» بهنام « فارغ » ثبت شده است. بعید نیست که «فارغ» نام مستعار باشد.
▪ حاجي ملامحمدعلي (1320-1234)، فقيه و امام جمعة رشت. از آثار اوست: جبر و تفويض؛ سياست مدون و محافل العارفين؛ مرقاة الصعود لاهل المعرفة و الشهود؛ شرح ابيات مثنوي.
▪ ملاباشی (قرن 13)، حاج محمدباقر، روحانی عارف معاصر ناصرالدینشاه (1313-1264 ق)، از شیوخ سلسلة نعمتاللهی لاهیجان. وی در مرثیهسرایی چیرهدست بود. مورد توجه ناصرالدینشاه قرار گرفت. اشعارش در جنگها نقل شده است.
...


مبلغ قابل پرداخت 32,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 68

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما