محل لوگو

سود بانكي و بررسي كاستن نرخ بهره بانكي


سود بانكي و بررسي كاستن نرخ بهره بانكي

نام فایل : سود بانكي و بررسي كاستن نرخ بهره بانكي

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 19

حجم : 79 کیلوبایت


1. مقدمه
نرخ سود بانكي از جمله متغيرهايي است ك نقش بسيار مهم و كليدي در سياستهاي پولي و روابط اقتصادي جوامع ايفا مينمايد. طي سال هاي گذشته لزوم انجام بررسيهاي فراگير و نگاهي جامع و همه جانبه در زمينه نظري و عملي، در خصوص مبحث نرخهاي سود بانكي همواره احساس شده است. در اوايل سال 1378 پس از طرح پيشنهادهايي در زمينه تعديل نرخهاي سود بانكي از سوي برخي كارشناسان و سياست گذاران اقتصادي و طرح مباحث بعضاً غيركارشناسي و آميختگي تحليلهاي تخصصي و غيرتخصصي در برخي جرايد، لازم ديده شد كه به منظور پيشگيري از اتخاذ هر گونه تصميم قبل از انجام بررسيهاي همه جانبه مطالعاتي در اين زمينه آغاز گردد. با توجه به جوانب امر ابتدا در زمينه نظري موضوع مطالعاتي انجام شد. پس از اين مراحل با جهت گيري به سمت جوانب كاربردي امر و امعان نظر به الزامات قانون عمليات بانكي بدون ربا و شرايط اقتصاد ايران، مطالعات ادامه يافت و به اين منظور سعي گرديد تا جهت تعيين نرخهاي سود از برخي شاخصها و معيارهاي اقتصادي استفاده گردد. در ضمن جهت آگاهي هر چه بيشتر از تبعات تصميمات متخذه مطالعات وسيعي در خصوص تاثير تغيير نرخهاي سود بر واحدهاي توليد و نيز ساختار مالي بانكها صورت پذيرفت و نهايتا در طول سالهاي برنامه سوم توسعه، با توجه به شرايط اقتصاد كشور و خطوط كلي سياستهاي اقتصادي، شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي تغييراتي را در نرخهاي سود سپردههاي و تسهيلات اعمال نمودند.
از عمدهترين كاستي ها و ضعفهاي موجود در ارتباط با جذب منابع سپردهاي در برخي از كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران مسئله پايين بودن نرخ سود بانكها در مقايسه با نرخ تورم است. به طوري كه طي ساليان متمادي در كشور تورم از نرخ سود سپرده هاي بانكي پيش گرفته و عملاً سود منفي به اين سپردهها تعلق ميگيرد. از طرف ديگر برخي از مسئولين اقتصادي و سياسي عقيده دارند كه نرخهاي سود بانكي در سطح بالايي بوده و لازم است با كاهش آن به رونق سرمايهگذاري و توليد كمك كرد.
2. تفاوت ميان سود و بهره
چهار تفاوت ميان نرخ بهره و سود وجود دارد.
تفاوت اول اين است كه نرخ بهره از متغيرهاي هزينه سرمايه است؛ بنابراين با سرمايهگذاري رابطه عكس دارد؛ اما سود، تفاوت درآمد و هزينه است.
تفاوت دوم در اين است كه نرخ بهره در بازار پولي تعيين ميشود؛ در حالي كه سود در بازار حقيقي كالا و خدمات تعيين ميشود.
تفاوت سوم در نوع رابطه حقوقي است. در بهره، وقتي صاحب و مالك منابع معين، آن را در اختيار متقاضي در ازاي مازاد بر اصل آن قرار ميدهد، رابطه حقوقي خود را با مال مورد نظر قطع كرده است و او در برابر چگونگي استفاده از آن بي تفاوت است؛ اما در سود هر چه ميزان سود بيشتر باشد سود مشاركت كننده نيز افزايش مييابد.
چهارمين تفاوت به مساله ريسك اشاره دارد. نرخ بهره به دليل ماهيت قرض آن فاقد ريسك است؛ اما در سود به دليل ماهيت خود، پديدهاي ريسكي به شمار ميرود.
ويكسل معتقد است كه گرچه اين دو با هم تفاوت دارند، نرخ بهره و نرخ سود در بلند مدت با هم ديگر برابر ميشوند؛ ولي چون اين دو نرخ در دو بازار كاملا متفاوت تعيين شده و تحت تاثير اوضاع و عوامل گوناگوني قرار دارند نميتوان به لحاظ نظري به برابري اين دو نرخ در بلند مدت رسيد.
كينز معتقد است كه نرخ بهره در بازار مالي است در حالي كه نرخ سود در بازار حقيقي تعيين ميشود به دليل وجود انگيزه سفتهبازي، به طور طبيعي تجهيز منابع به برابري پس انداز و سرمايه گذاري نميانجامد. سود تحت تاثير عواملي مانند بازده انتظاري پروژه ساختار اقتصادي و

...


مبلغ قابل پرداخت 32,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 72

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما