محل لوگو

انواع فنرها 16 ص


انواع فنرها 16 ص

نام فایل : انواع فنرها 16 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 13

حجم : 9460 کیلوبایت


انواع فنرها
فنرها از نظر شکل به انواع استوانه ای ، مخروطی، صفحه ای ، حلقه ای و میله ای و از نظر نحوه و چگونگی وارد شدن نیرو به آنها به انواع کششی، فشاری، خمشی، پیچشی نیز طبقه بندی می کنند. (شکل 1)
فنرهای کششی مارپیچی:
این نوع فنرها به وسیلة قلابهایی که در یک یا دو سر آن وجود دارد به قطعات دیگر متصل می گردد، گام حلقه های این نوع فنرها مساوی با قطر مفتول آنها است. فنرهای کششی مارپیچی طوری ساخته شده و گام آنها به نحوی انتخاب گردیده که بتوانند با نیروهای قابل ملاحظه کار کنند. (شکل 2)
شکل 2 فنر مارپیچ
این فنرها در نیروسنجها و نگهدارندة ورق در گیوتینها مورد استفاده قرار می گیرند.
فنرهای فشاری مارپیچی :
این نوع فنرها از فولادهای مخصوص با مقطع گرد، مربع یا مستطیل به شکل مارپیچ تهیه می گردند. چون طول آزاد این فنرها تحت تأثیر نیروی محوری کم می شود، این نوع فنرها را «فشاری» می گویند. گام فنر در موقع خروج فنر از کارخانه بیشتر از قطر مفتول آن است. مقداری که طول فنر کم می گردد «فلش (خیز) فنر» نامیده می شود و تابع نیروی محوری است. حداکثر فلش (خیز) در اثر فشار ماکزیمم ایجاد می گردد که در این حالت حلقه های فنر به هم می رسند و مقدار گام فنر به حداقل خود کاهش می یابد. حلقة آخر را به وسیلة سنگ سمباده صاف می کنند که بهتر روی تکیه گاهش بنشیند، برای اینکه در موقع جمع شدن، فنر کج نشود ممکن است داخل فنر یک میله ای قرار دهند و یا اینکه فنر را در یک لوله استوانه ای محافظ بگذارند. از طرفی برای اینکه فنر خوب کار کند باید تکیه گاههایش (بالا و پایین فنر) کاملاً صاف و موازی باشند.
برای این منظور از قطعه ای به نام بشقاب فنر استفاده می شود. مفتول سر فنر را نازک می کنند، و پای مارپیچ فنر را قدری کوچکتر می گیرند به طوری که سطح کف فنر عمود بر محور آن گردد.
برای جلوگیری از افزایش طول فنر و اجتناب از بکار بردن فنرهای طویل، چندین فنر دوتایی یا سه تایی هم محور بکار می برند که تحت تأثیر یک نیرو قرار گیرند(فنرهایی که بطور موازی داخل یکدیگر هستند ارتعاش یکدیگر را خنثی نموده تا به حالت تشدید یا رزونانس نرسند)، مورد استعمال
شکل 3 فنرهای مارپیچی فشاری
فنرهای فشاری مخروطی :
برای جذب ضربه از فنر مخروطی استفاده می کنند که در موقع جمع شدن فضای کمتری را اشغال می کند، مقطع فنر ممکن است گرد، بیضی و یا مستطیلی باشد. هر قدر قطر فنر کمتر می گردد این مقطع کوچکتر می شود. کف این فنرها باید کاملاً صاف و عمود بر محور باشد. وقتی فنر کاملاً فشرده باشد حلقه های فنر نباید با حلقه های بعدی تماس پیدا کند، بلکه باید فاصلة مختصری بین حلقه های موجود باشد. در اثر حداکثر فشار بار، ارتفاع فنر به اندازة ضخامت یک حلقه می رسد.
مورد استفاده فنرهای مخروطی برای گرفتن ضربه های شدید مانند ضربه گیر واگنهای راه آهن می باشد (شکل 4)
شکل 4 فنر فشاری مخروطی
فنرهای پیچشی مارپیچی
فنرهای پیچشی مارپیچی از یک میله و فنر که در انتها به یک دسته متصل است تشکیل می گردد. در این فنرها کار گرفته شده به نیروی ارتجاعی (کشسانی) تبدیل گشته، باعث پیچش حلقه های فنر در محور طولی آن می شود. از این نوع فنر برای درب داشبورد اتومبیلها استفاده می شود. (شکل 5)
شکل 5 فنر مارپیچی پیچشی
فنرهای صفحه ای فشاری (بشقابی)
این فنرها از صفحاتی به ضخامت 1 تا 20 میلیمتر که شکل مخروط ناقص دارند ساخته می شوند. قطر آنها بین 28 تا 300 میلیمتر است و اغلب برای تحمل نیروهای زیاد و گرفتن ارتعاش بکار می روند و در صنایع اتومبیل سازی و قالب سازی مورد استعمال دارند (شکل 6)
...


مبلغ قابل پرداخت 33,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 62

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما